דף הבית
מאמרים
יישור שיניים – לחייך בביטחון מלא

יישור שיניים – לחייך בביטחון מלא

כשמחפשים משפטים על חיוכים ברחבי הרשת, אפשר למצוא משפט מקסים שאומר: "חיוך הוא קו עקום שמיישר את הכול". ברמת העיקרון, המשפט הזה לגמרי נכון. הרי חיוך מאוזן לאוזן אכן מתעקם בקצוות, אבל מצליח לעשות כל כך הרבה טוב על הלב לאנשים מסביב. אם באמת חושבים על זה, כשאתם מחייכים מול המראה איזה חיוך הייתם מעדיפים לראות? אם התשובה היא חיוך ישר ולבן, זה הזמן ללמוד כל מה שצריך לדעת על יישור שיניים ולהבין מאיפה כדאי להתחיל.

יישור שיניים – מאז ועד עתה

היסטוריית האורתודנטיה

רופאי שיניים קיימים כבר מאות בשנים, אולם רק בשנת 1900 נפתח בית הספר הראשון לאורתודנטיה בסנט לואיס שבארצות הברית. ד"ר אדוארד אנגל היה פורץ הדרך שהחליט להקדיש את חייו ואת מרצו למען מקצוע האורתודנטיה כהתמחות על, ולכן הוא נחשב עד היום לאבי האורתודנטיה המודרנית. לאחר שבית הספר התחיל לפרוח, נפוצה התורה ברחבי העולם וכיום ניתן למצוא אפשרויות ליישור שיניים ותיקון פגמים בלסת כמעט בכל מדינה על פני כדור הארץ.

התפתחות האפשרויות ביישור שיניים בשנים האחרונות

כולם מכירים את קוביות המתכת (הנקראות בשפה מקצועית "סמכים") המודבקות על השיניים, כאשר ביניהן יש גומיות המגבירות את הלחץ, מחזקות את היציבות ומאפשרות את המשכיות תהליך היישור. כיום, רפואת השיניים התפתחה קדימה בצורה מטאורית וניתן למצוא יישור שיניים שקוף עם סמכים בצבע השן, כאשר אפילו החוטים המקשרים בין הקוביות אסתטיים ולבנים. אם בכל זאת קשה לאדם העובר יישור לשאת את מראה הסמשיכים במראה, ניתן להדביק אותם מאחורי השיניים וכך לבצע את תהליך היישור ללא כל סממן חיצוני! אם גם שיטה זו אינה מתאימה, ניתן להשתמש בפלטות שקופות ייחודיות שמאפשרות לבצע את תהליך היישור כך שאף אחד לא ישים לב.

קצת מספרים שיוכלו לעזור בהבנת התופעה

סקר שנערך בישראל בשנת 2018 בדק ומצא כי ארבעה מתוך כל עשרה ילדים זקוק ליישור שיניים ברמה כזו או אחרת. במילים אחרות, 40% מאוכלוסיית הילדים בישראל צריכים עזרה מקצועית בדרך להשגת חיוך ישר ומסודר. למרות הנטייה לחשוב שמדובר רק על ילדים שמחפשים יישור שיניים, כיום יותר ויותר מבוגרים מתעניינים גם הם בנושא. ליישור שיניים אין גיל, וכל אחד רוצה חיוך יפה יותר, אך צריך לזכור שקיימים הבדלים בין התהליך אצל מבוגרים לאותו תהליך שצריך להתרחש אצל אוכלוסייה צעירה.

יישור שיניים אצל צעירים

היתרון העצום ביישור שיניים בגיל הצעיר טמון בכך שמדובר על שלב בו הלסתות ומבנה הפנים ממשיכים להשתנות ולהתפתח. את השינויים הללו ניתן לרתום לצורך תהליך היישור ולאפשר ללסתות להתפתח בצורה תקינה וישרה יותר לאורך הגדילה. בנוסף, בעיות עששת או חוסר בשיניים כמעט ולא קיימים בשלב זה ולכן קל לתכנן את השלבים ביישור ולדעת בדיוק מה יקרה כמעט בכל מצב.

יישור שיניים אצל מבוגרים

בניגוד לצעירים, כאן העניינים עלולים להיות מעט יותר מסובכים. אצל מבוגרים הגדילה כבר נגמרה, כך שאי אפשר להסתמך על השינויים שעתידים לקרות ויש צורך לאלץ את הפה להשתנות. במצבים כאלו אפשר להשתמש בעקירות, השתלת שיניים או שינויים אחרים בכדי להתאים את מבנה הפה לתהליך היישור הנחוץ. כמו כן, אצל מבוגרים ישנה פעמים רבות ספיגת עצם פעילה, כך שהרחקה או הצמדה של השורשים עלול לחשוף את השיניים לרגישות, חוסר יציבות ואפילו נפילות.

יישור שיניים חלקי

ההתפתחות האדירה של תחום האורתודנטיה ויישור השיניים מאפשרת לשינויים מרחיקי לכת לקרות בכל יום. בימים אלו אין צורך לשעבד את כל חלל הפה לצורך תהליך היישור וניתן להתייחס לכל לסת בנפרד. במידה והבעיה נמצאת רק בחלק העליון של השיניים ניתן לשים את הסמכים או הפלטה רק שם ואין צורך לגעת בחלק התחתון כלל. כמובן שניתן לעשות כך גם במידה ורק הלסת התחתונה מעורבת אך התוצאה היא זהה – יישור שיניים חלקי שמקל על התהליך ועל אי הנוחות שנגרמת ממנו.

מי צריך לעשות יישור שיניים?

התשובה אולי תפתיע אתכם, אבל לא רק מי שיש בפיו שיניים עקומות צריך לבצע יישור שיניים. מדובר על תהליך אסתטי המסייע למראה החיוך והפנים ולאנשים רבים יש צורך בנושא. והנה רק רשימה חלקית כדי לסבר את האוזן ועל מנת שתוכלו להתרשם מהצורך הגדול שיש בתחום:

  • אנשים שבפיהם צפיפות שיניים גבוהה עלולים לגלות כי השיניים שלהם מתחילות לבצע מעין סוג של טיפוס זו על גבי זו מאחר ואין להם מקום להתפתח בצורה תקינה. יישור שיניים יכול לסייע בנושא ולסדר את מראה החיוך.
  • במידה ויש סגירה לא מותאמת של הלסתות, דבר שיכול לגרום לפגם במראה הפנים ולבעיות לעיסה ודיבור. יישור שינים יכול לסייע גם במקרים כאלו במטרה לתקן את הדרוש ולגרום לסגירה נכונה של הלסתות.
  • שיניים שמתעכבות בתהליך הבקיעה ולא יוצאות בזמן ניתן למשוך החוצה ולסדר במקומן הטבעי בעזרת יישור שיניים המותאם במיוחד לתהליך.

על מה חשוב להקפיד לפני שמתחילים

תהליך יישור שיניים יכול להימשך בין כמה חודשים לשנתיים ולכן יש להתכונן מראש וכראוי לכל התהליך. לא משנה באיזו שיטה יתבצע היישור, מדובר על הוספת אביזרים זרים לחלל הפה כמו קוביות, גומיות או פלטות קבועות – אך המשותף לכולם הוא הקושי בצחצוח מיטבי והישארות לכלוכים באזור השיניים. אלו יכולים להוות כר פורה להתפתחות בקטריות וחיידקים ולכן חשוב להקפיד על ביקור מסודר אצל שיננית וניקוי כל השיניים באופן יסודי לפני תחילת התהליך. בנוסף, יש לטפל בכל בעיית עששת או טיפולי שיניים נצרכים לפני היישור, מאחר וקשה יותר לבצע אותם עם האביזרים בפה.

תהליך היישור מתחיל

הדבר הראשון שיש לעשות הוא להגיע לפגישת ייעוץ. ישנם מספר לא מבוטל של טיפולים אפשריים ליישור שיניים: סמכים מכל הסוגים, מיקום לינגואלי (פנימי בחלל הפה) ופלטות שקופות, יישור חלקי ועוד. רופא שיניים מוסמך יודע לבחור את הטיפול המתאים ביותר בהתאם לאנמנזה ולמצב המטופל ולכן פגישת הייעוץ היא נדבך חשוב מאוד בתחילת תהליך היישור ואסור לוותר עליה או לזלזל בה.

הטיפול כבר קורה

לאחר שהוחלט על הטיפול הנכון, יכין הרופא את העזרים הנדרשים ויוכל להדביק אותם בתוך חלל הפה ולהסביר על השימוש בהם למטופל. לאחר התהליך הראשוני, יש להגיע לפגישות ביקורת קבועות כדי לוודא שפעולת היישור אכן מתבצעת, ובאם יש צורך לבצע שינויים והתאמות חיוניים כמו מתיחת גומיות, הדבקה מהודקת יותר של הסמכים או שינוי צורת הפלטות כדי להגביר את השינוי הנדרש.

לאחר סיום תהליך היישור – הדברים שחשוב לעשות

קודם כול, אתם צריכים לראות שאתם מרוצים. צורת הלסתות, המנשך, היכולת שלכם להסתדר ללא העזרים הקבועים בפה – כל אלו חייבים לקרות בסוף התהליך. אם זה לא מתרחש, יש להתייעץ עם הרופא ולהחליט על המשך או שינוי בטיפול. בדרך כלל, כאשר השיניים כבר ישרות, מטופלים רבים בוחרים לעשות הלבנת שיניים כדי לחתום את תהליך השינוי האסתטי ולקבל את החיוך הלבן והישר שהם תמיד חלמו עליו ועכשיו, לאחר הבחירה ביישור השיניים סוף כל סוף החלום יכול להתגשם!

אולי יעניין אתכם?

מעוניינים לקבל מידע נוסף?