יישור שיניים לילדים

יישור שיניים לילדים

אם תשאלו כל הורה מה הדבר החשוב לו ביותר בעולם, כנראה שהתשובה תהיה זהה אצל כולם. הילדים הם הדבר המשמעותי ביותר שאנחנו יכולים לחשוב עליו, והעובדה הזו חוצה מגזרים, דתות ומגדרים. הרי בסופו של דבר, כולנו רוצים שהילדים שלנו יהיו בריאים, שמחים ומאושרים ואנחנו מנסים לדאוג לזה בכל דרך אפשרית. לתת להם את החינוך הטוב ביותר, לדאוג לאוכל בריא ולהעלות להם חיוך קבוע על הפנים. ואם השיניים שלהם לא ישרות או חסרות? גם בזה נטפל, כי הדאגה שלנו היא גם לחיוך שלהם.

יישור שיניים לילדים – איך לעשות את זה נכון

כמה ילדים צריכים יישור שיניים?

זה אולי נתון מדהים, אך בסקר שנערך בקרב האוכלוסייה בישראל, כארבעים אחוזים מן הילדים זקוקים ליישור שיניים ברמה כזו או אחרת. כשמסתכלים על מספרים, מדובר על מאות אלפי ילדים בכל שנה שזקוקים לעזרה בהפיכת החיוך שלהם לישר ובריא יותר. הסיבות לכך מגוונות, אך בסופו של יום, כשאתם מתחילים את התהליך תזכירו לילד שלכם שהוא לגמרי לא לבד וכנראה חלק נכבד מהחברים שלו יצטרפו בהמשך או שהם כבר עמוק בתהליך.

מאיזה גיל ניתן לבצע יישור שיניים לילדים?

בכל תחום ברפואה כדאי לטפל במצב הפתולוגי כמה שיותר מוקדם. טיפול מוקדם יכול למנוע סיבוכים בהמשך, להקל על הטיפול עצמו ולאפשר תהליך חלק וללא בעיות. יישור שיניים לילדים הוא דוגמה מצוינת לכך. מומלץ להגיע לבדיקה ראשונית בנושא יישור שיניים וחלל הפה אצל אורתודנט כבר בגילאי 7-8, כדי לראות מה מצב המשנן והלסתות. כדאי לזכור כי בגילאים הללו הלסתות עדיין גדלות ומשתנות, השיניים נושרות וניתן לטפל ברווחים או בבעיות סגר יחסית בקלות, על ידי שימוש בשינויים הטבעיים אותם עוברות השיניים. טיפול מוקדם יכול גם למנוע סיבוכים דוגמת שיניים כלואות, גדילה לא סימטרית של הלסת התחתונה ואפילו להפחית פגיעה בשיניים בתהליך היישור.

מה גורם לצורך ביישור שיניים אצל ילדים?

נקדים ונאמר שהאגדה על מציצת אצבע נכונה. אם הילד מקפיד בכך לאורך שנים, המשנן משתנה, גדילת הלסתות מתאימה את עצמה והחיוך מקבל מראה שיש לתקן. באותה המידה, גם מציצת מוצץ משפיעה בצורה כזו שיש לתקן את החיוך לאחריה. בנוסף, מצבים כמו נשימה דרך הפה שמתרחשת רבות אצל ילדים, צפיפות שיניים מוגברת באופן טבעי, שינויים טראומטיים בעקבות מכות או חבלות גורמים גם הם לצורך ביישור שיניים. כמו כן, אסור לשכוח את הנטייה הגנטית. כמו בכל דבר גם כאן מתערבת הגנטיקה, ופעמים רבות אם ההורים היו זקוקים ליישור שיניים גם ילדיהם יצטרכו אותו בעתיד.

שיטות ליישור שיניים

טיפולים אסתטיים בשיניים כמו יישור וסידור מראה השיניים יכולים להימשך בין שנה לשנתיים ולעיתים אף יותר, ולכן מהווים חלק חשוב מחיי הילדים ומגיל ההתבגרות. לאור המשקל שיש לכל החלטה על שיטת טיפול עבור הילדים וההורים, רצוי להכיר את מגוון האפשרויות כדי להחליט מה מתאים לכל ילד ובמה כדאי לבחור ואיך לעשות את זה בצורה הטובה ביותר עבורכם.

גשר בשיניים – השיטה הקלאסית

הקוביות המוכרות, או בשמן המקצועי "סמכים", מלוות כמעט כל אחד מאיתנו כזכרון ילדות. החיוכים מלאי המתכת מול המראה, הילדים שלא מסכימים לחייך למצלמה כדי לא לחשוף את הקוביות או כאלו שדווקא מציגים את הסמכים לגאווה ומחייכים מאוזן לאוזן ומתגאים שיש להם גשר בשיניים. הסמכים מודבקים על גבי השיניים, כאשר בתחילה בוחן האורתודנט את הכיווניות הנכונה ולאן הוא רוצה למשוך את השיניים. לאחר מכן, מוצמדות גומיות לסמכים שמאפשרות למשוך את השיניים בכיוון הרצוי ולשנות את מצב החיוך. בשיטה זו יישור שינים נמשך בין שמונה עשר לעשרים וארבעה חודשים, ולעיתים אף יותר. הקשיים טמונים בזמן הארוך שלוקח ליישור השיניים, בקושי לשמור על היגיינת שיניים לאור האוכל שנתקע בסמכים וכמובן המראה האסתטי שנפגע לתקופה.

יישור שיניים פנימי – משתנים כלפי חוץ

לאור העובדה שמתבגרים ומבוגרים רבים לא מסוגלים לשאת את המחשבה על "קוביות" שקופצות לעין בכל פעם שהם מחייכים, הומצאה השיטה של היישור הפנימי. במקום להדביק את הסמכים כלפי חוץ, מדביקים אותם מבפנים.
זה אולי נשמע פשוט, אך לקח שנים רבות עד שהשיטה חדרה לשוק יישור השיניים, וכעת היא תופסת חלק ממנו. כלפי חוץ לא רואים שום הבדל בחיוך של האדם, אך מבפנים יש יישור שיניים פנימי בעזרת סמכים שמושכים את השינים למקום הרצוי שלהן. התוצאה תהיה זהה לזו של השיטה הקלאסית, כאשר אין הבדלי זמנים גדולים בין השיטות. עם זאת, חשוב לדעת כי הטיפולים יקרים יותר, דורשים מומחיות גדולה של הרופא המטפל ומקשים אף יותר על שמירת היגיינת השיניים לאור העובדה שלא ניתן לראות האם ישנו אוכל תקוע על הסמכים, כך שיש להקפיד ביתר על צחצוח וניקוי.

יישור שיניים שקוף לילדים

אצל אנשים רבים התקבעה המחשבה כי יישור שיניים שקוף שייך לעולם המבוגרים שלא מעוניינים להסתובב עם "קוביות", אך זוהי מחשבה לא נכונה בעליל. חשוב להבין כי יישור שיניים שקוף מתאים לילדים באותה מידה בה הוא יכול להועיל למבוגרים. המטופלים צריכים להגיע אל רופא השיניים, לעבור התאמה ייחודית ולקבל קשתיות שקופות אותן צריך להניח על השיניים כמעט לאורך כל שעות היממה (כולל בשינה). הקשתיות השקופות הללו מסיטות לאט לאט את השיניים למקומן הנכון, כאשר לאורך התהליך צריך להחליף כמה וכמה פעימם את הקשתיות לאור המיקום המשתנה של השיניים לאורך הזמן. כך לא ניתן לראות את היישור כלפי חוץ, ניתן לחייך בקלות וללא חשש מהמראה האסתטי של השיניים. את הקשתיות צריך להסיר בזמן האוכל כך שניתן לשמור על היגיינה יחסית בקלות עם הקפדה על צחצוח וניקוי השיניים. המחיר של יישור שיניים שקוף הוא גבוה יותר בהשוואה לשיטות האחרות, אך התהליך אורך פחות זמן בצורה הזו.

איך מתחילים יישור שיניים?

הדבר הראשון והבסיסי ביותר הוא קביעת תור לאורתודנט, שהוא רופא שיניים מיוחד המתמחה בתהליך יישור השיניים. במהלך הפגישה הזו יתבצעו צילומים של הפה והלסת מכל הכיוונים, כולל צילומים פנורמיים, כאשר הרצון הוא לראות את הפה בכללותו, להבין היכן נמצאת הבעיה ואיך יהיה ניתן לתקן אותה. לאחר גיבוש הדעה והבנת המצב הרפואי, ניתן להתיישב ולהכין תוכנית טיפול. כל תוכנית כזו מותאמת באופן אישי עבור המטופל, מאחר והמשנן של כל אדם בעולם שונה משל חברו. אין אפשרות להקיש מתוכנית אחת לשנייה ויש להתייחס אל כל מטופל כבן יחיד וכעולם ומלואו בכדי להשיג את התוצאות האופטימאליות.

איך בוחרים את השיטה הנכונה? ליישור שיניים

בסופו של דבר, כלל השיטות יביאו אתכם לאותו המקום – חיוך ישר ובריא, כאשר זוהי מטרת העל שלכם ושל האורתודנט. עם זאת, כפי שקראתם, לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות. במהלך הפגישה והכנת התוכנית הטיפולית יפרוש בפניכם האורתודנט את מגוון האפשרויות העומדות לפניכם, כולל השיטה שלדעתו תתאים לכם מבחינה טיפולית, אך גם את האפשרויות האחרות והיתרונות והחסרונות שבכל אחת מהן. לאחר הבנה מול מה אתם עומדים וגיבוש דעה, ניתן להחליט על השיטה שיכולה להיות הרלוונטית עבורכם ולהתחיל.

המחיר של יישור שיניים

זוהי שאלה שמרבים לשאול, אך חשוב להבין שאין עליה תשובה חד משמעית. מאחר ולכל מטופל מתאימה תוכנית טיפולים ייחודית, גם המחיר הוא בהתאם. כל אחד יקבל מחיר אישי לפי אורך הטיפול המוצע, סוג הטיפול והשיטה הנבחרת, עלות החומרים ועוד. לכן, למרות הרצון לתת הצעת מחיר ראשונית, חשוב להבין קודם כל מהו הטיפול הנדרש, איך הוא יתבצע ומה יידרש מהרופא ורק לאחר מכן ניתן יהיה להבין סדרי גודל של מחיר.

שיתוף פעולה של המטופלים

צריך לזכור, כאשר מדובר על מטופלים צעירים כמו ילדים, החלק של שיתוף הפעולה הוא קריטי להצלחת הטיפול. אם נקח לדוגמה את יישור השיניים השקוף, צריך להיות עם הקשתיות על השיניים כמעט לכל אורך שעות היממה, מה שדורש משמעת ורצון. בנוסף, גם גשר בשיניים דורש תחזוקה, הגעה לטיפולים ושמירה מוקפדת על היגיינה. ללא שיתוף פעולה התהליך מתארך, התוצאות אינן מיטביות והילד מתעכב עוד יותר. לכן, רצוי ללכת לרופא שמסוגל לתקשר עם ילדים ומתבגרים בצורה נכונה, מעניק להם אוזן קשבת ומבין את המצב והמצוקות שלהם. כך ניתן לדעת שיושג שיתוף פעולה והתוצאות המיוחלות יקדימו להגיע.

מעוניינים לקבל מידע נוסף?