דף הבית
מאמרים
תהליך השתלת שיניים

תהליך השתלת שיניים

מה היא הדרך הטובה ביותר לבנות מערכת שיניים חדשה? באילו מקרים לא ניתן להשתיל שיניים? איך בוחרים את רופא השיניים הטוב ביותר לטובת השתלת שיניים?

חשוב מאוד להבין כי תחום השתלות שיניים הוא תחום מיוחד מאוד בתוך עולם רפואת השיניים.
לפיכך מומלץ ביותר להגיע אל המומחים לדבר וכאלה המתמקצעים בנושא ספציפי זה.
הצורך להשתיל שיניים הוא עשוי להיות הצורך של כל אחד ואחת.

בשל הזדקנות השיניים וכל השחיקה שמערכת השיניים עוברות במהלך החיים בני האדם מאבדים את שיניהם. שריר הלסת נחשב לאחד השרירים החזקים והעסוקים ביותר בגוף האדם, זו למעשה ההוכחה לפעילות הרבה ולרמות השחיקה של מערכת השיניים.
מעבר לכך איבוד של שיניים יכול להיגרם מסיבות רבות כמו: מחלות, תזונה לא נכונה, עישון, חבלות, גנטיקה ועוד.

הטכנולוגיה הולידה אפשרויות רבות להשתלת שיניים

השתלת שיניים עד לפני כמה עשורים הייתה עניין מורכב ומסובך. נכון להיום ניתן להשתיל שיניים אפילו ביום אחד.

חשוב מאוד להבין כי ישנם מקרים בהם השתלת שיניים נעשית באופן יזום ולא בשל איבוד של שיניים.

לפני ביצוע השתלות שיניים יעבור הלקוח בדיקה מקיפה הכולל צילומי שיניים ולסת על מנת לוודא כי אכן ישנה התשתית להברגת השתל. במקרים בהם עצם הלסת דקה מידי יבחן הרופא אפשרות להשתלת עצם על מנת לעבות אותה.

השתלות שיניים – ההליך הכירורגי

שלב  התכנון  הכירורגי

לפני תחילת הניתוח, מבצעים תכנון קפדני ומפורט הנדרש בכדי לזהות מבנים חיוניים כגון העצב המנדיבולרי (בלסת תחתונה) או את הסינוסים המקסילריים בלסת העליונה, כמו כן חשוב להבין מראש את הצורה ואת הממדים של העצם בה יושתלו השתלים על מנת לקבל תוצאה צפויה ככל שניתן.

לכן יש לבצע לפני הניתוח צילום תלת-מימדי,  צילום CT בבדיקה הראשונית ניתן להסתפק בצילום פנורמי על מנת לקבל מידע ראשוני על האנטומיה של הלסתות והשיניים, בחלק מהמקרים ניתן לבצע תכנון ממוחשב של השתלים .

שלב הביצוע של החתך הכירורגי:

באופן מסורתי, מבצעים חתך לאורך קו הרכס של האתר שבו יוצב השתל.
הפעולה הזאת נקראת "הרמת מתלה" או  ניתוח "flap" מערכות מסוימות מאפשרות לבצע השתלה ללא הרמת מתלה, דהיינו ללא חתכים בחניכיים לאורך או לרוחב קו הרכס flapless) ).

ניתוח ה-flapless מבוצע לעתים קרובות באמצעות מדריך (סד) כירורגי הנבנה על סמך תכנון ממוחשב של הניתוח לאחר סריקת ה-CT  בפרוצדורה מסוג זה ניתן לבצע השתלות ללא ניתוחי חניכיים או תפרים ולכן הנפיחות והכאב לאחר הניתוח – מינימליים, יש לציין שלא ניתן לבצע ניתוח מסוג זה בכל המקרים אלא רק במקרים המתאימים.
דוגמא לניתוח מסוג ה-flaples  הוא All On 4 + Nobel Guid.

שלב ביצוע הקדח בעצם הלסת:

על מנת להכין את אתר ההשתלה משתמשים במספר מקדחים בסדר עולה עד הקוטר הרצוי ,תלוי בקוטר ואורך השתל.
בזמן הקידוח בעצם הלסת חייב להיות זרם של מי מלח (סליין) על מנת לקרר את אתר הניתוח ולא לגרום ל חימום יתר.  השימוש במי מלח שומר על הטמפרטורה של העצם מתחת ל -47 מעלות צלזיוס.

מהירות הקידוח מותאמת לאיכות העצם, אך עליה להיות מספיק קטנה על מנת לא ליצור חימום יתר של תאי העצם.
לרוב מהירות העבודה היא בין 800 ל-1200 סל"ד.בסוף תהליך הקידוח השתל מוברג לקדח שהוכן במיוחד עבורו.

זמן קליטת השתל:
כמות הזמן הנדרשת עבור שתל להקלט בעצם הלסת בתהליך הנקרא – "אוסטואינטגרציה", היא בדרך כלל  בין 3-6 חודשים,  הדבר תלוי באם מדובר בלסת עליונה או תחתונה, בטיב העצם בה מושתל השתל או האם נוספו להליך הכירורגי פעולות נוספות כגון הרמת סינוס או השתלת עצם, בדרך כלל בלסת עליונה זמן קליטת השתל הוא 6 חודשים ובלסת תחתונה הוא 3 חודשים.

הסיבה להבדל נעוצה בצפיפות העצם שהיא גדולה יותר בלסת התחתונה.

שלב חשיפת השתל (בניתוח דו-שלבי):

לאחר המתנה של פרק זמן של כמה חודשים, מבוצע שלב חשיפת השתל ע"י חתך קטן בחניכיים באיזור סביב ראש השתל לאחר מכן שמים כיפת ריפוי ותופרים.
במקרים בהם מבוצעת השתלת עצם וכן גם מסיבות אחרות, ניתוח ההשתלה צריך שיהיה דו-שלבי.
בניתוח השתלה בשלב אחד שמים את כיפת הריפוי מיד לאחר ההשתלה וכך חוסכים את שלב חשיפת השתלb(בניתוח דו-שלבי).

במקרים מסוימים ניתן לבצע ההמסה מיידית, מיד אחרי ההשתלה, זאת אומרת שניתן לשים שיקום זמני מיידי ע"ג השתלים שזה עתה הושתלו.

במקרים מסוימים ניתן לבצע השתלה מידית, מיד אחרי עקירת השן בתנאי שאתר העקירה לא מזוהם וניתן לנקות את אתר העקירה בצורה אפקטיבית , אחרת קיים סיכון לכישלון השתל.

שלב ביצוע השיקום הסופי:

לאחר המתנה של 3-6 חודשים ולאחר חשיפת השתל (בניתוח דו-שלבי), ניתן לקחת מידות לביצוע השיקום הסופי, שיקום המבוצע במעבדה לרוב לאחר לקיחת המידות הסופיות,מתקבל מהמעבדה השלד או הבסיס של השיקום הסופי יחד עם המבנים המתאימים שיוברגו לתוך השתלים.אם הכל תקין בשלב הזה, השלב הבא הוא סיום השיקום ומסירת השיקום ע"ג שתלים למטופל ע"י הברגה או הדבקה.

שיעורי הצלחה בניתוחי השתלת שיניים:

רמת ההצלחה של ניתוח השתלת שיניים תלויה במםפר גורמים, כגון: רמת המיומנות של הרופא, איכות וכמות העצם הזמין באתר ההשתלה, רמת היגיינת הפה של המטופל ועוד, מהבחינה הסטטיסטית רמת ההצלחה של השתלים היא 95%.

כישלון של שתל דנטלי:

הכישלון של שתל דנטלי קשור לרוב באי יכולת השתל להיקלט בצורה טובה בתוך עצם הלסת. שתל לא יציב לאחר תקופת ההמתנה לקליטתו נחשב לכשלון.

שתלים דנטליים הם לא רגישים לעששת שיניים, אבל הם יכולים לפתח מצב שנקרא "פרי-אימפנטיטיס" implantitis) peri-). זהו מצב דלקתי של הרירית ו / או העצם סביב השתל, אשר עלול לגרום לאובדן עצם ולאובדן הסופי של השתל. הדבר קשור בדרך כלל, אבל לא תמיד, לזיהום כרוני. דלקת ה-implantitis peri- סביר יותר שתתרחש אצל מעשנים כבדים, אצל סכרתיים, מטופלים עם היגיינת פה לקויה וכן במקרים בהם הרירית סביב השתל היא דקה.

כרגע אין הסכמה אוניברסלית בעניין הטיפול הטוב ביותר עבור דלקת ה-implantitis-peri. הסיבות המדויקות לתופעה הזאת עדיין לא מובנות האופן חד-משמעי.

הסיכון לכשלון שתלים הוא גדול יותר בקרב המעשנים.
מסיבה זו מומלץ למעשן להפסיק לעשן לפני ביצוע השתלות דנטליות. לעתים רחוקות השתל עלול להיכשל בגלל מיקום לקוי בזמן הניתוח, או  כתוצאה של ההעמסה מיידית.

אם המטופל הוא מעשן כבד או קיימות בעיות אחרות, ייתכן שעדיף למטופל לבצע במקום שתלים דנטליים גשר קבוע הנתמך בשיניים קיימות או לחילופין תותבת חלקית או שלמה.

כישלון עלול להתרחש גם מסיבות אחרות מאלו שתוארו לעיל.
השתלים, כמו כל דבר אחר סובלים מבלאי.
במקרים נדירים ביותר השתל יכול להיסדק ואף להשבר כתוצאה של בלאי או עומסי יתר.

הדרך היחידה למזער את הסיכון  היא להגיע לרופא השיניים לביקורות תקופתיות.

ברוב המקרים שבהם השתל נכשל בשלב בקליטה שלו בעצם, והוא נדחה על ידי הגוף – הסיבה איננה ידועה. זו עלולה להתרחש אצל כ -5% מהמקרים. עד היום אנחנו עדיין לא יודעים למה העצם משתלבת טוב עם שתלים מטיטניום ולמה לא דוחה אותם כמו כל "גוף זר" אחר.

התיאוריה האחרונה טוענת כי השילוב בין העצם עם השתל גורם למעשה לחוסר תגובה של הרקמות.
במילים אחרות מסיבות לא ידועות התגובה הרגילה של הגוף לדחות חפצים זרים שמושתלים לתוכו, אינה פועלת כהלכה עם שתלי טיטניום. לכן ההנחה היא כי דחיית השתל מתרחשת באנשים אשר רקמות העצם מגיבות כפי שהן צריכות להגיב באופן טבעי ביחס ל- "גוף זר".

אולי יעניין אותך גם?

 

 

מעוניינים לקבל מידע נוסף?